Mallorca s dětmi – cestopis 2. část

5. den

Pátý den našeho pozvolného objevování Mallorcy jsme měli v plánu přesunout se na západní část ostrova do oblasti Sa Coma. Cesta trvala přibližně hodinku a půl a vedla středem ostrova, takže tentokrát jsme si bohužel žádné výhledy na moře neužili. Městečko Sa Coma jsme si vybrali čistě náhodou, bylo zde totiž dostupné poměrně levné ubytování – apartmán Europa s bazénem a docházkovou vzdáleností k moři. Bazény jsou zde dva, jeden velký, hlubší a druhý menší, pro děti. My jsme jej využili jen jednou, protože voda už byla přece jen chladná.

Apartmán sám o sobě byl pěkný, bydleli jsme v přízemí, což byla výhoda kvůli kočárku a měli jsme k dispozici opět jednu ložnici s manželskou postelí a obývací pokoj s rozkládací pohovkou a kuchyní. Před apartmánem byl i stoleček se dvěma židlemi, takže snídat jsme mohli i venku. Na recepci bylo k dispozici k zapůjčení velké množství plaveckých pomůcek a hraček pro děti, klidně jsme si vše mohli vzít i na pláž. Cena za tento apartmán na 4 noci byla 5800 Kč.

Jakmile jsme se ubytovali, děti hned chytly druhý dech. Vždy, když se přemisťujeme na jiné místo, se jim nejprve nechce opouštět to staré, známé, které si už stihly oblíbit, ale pak jsou nadšeny, že jsou zas v jiném prostředí a opět si chvíli vystačí sami se sebou a těmi pár hračkami, které jsme vzali sebou.

Chtěli jsme jít hned prozkoumat pláž, ale protože děti chtěly chvíli zůstat na novém místě, tak jsme aspoň vybalili a hned přemýšleli, kdy a kam vyrazíme. Protože už byl čas oběda, rychle jsem uvařila oblíbené „sáčkové“ těstoviny se sýrovou omáčkou a mohli jsme vyrazit k moři.

V okolí apartmánu bylo několik restaurací a opět i irish/english pubs, kam jsme se chystali na večeři. Nakupovat jsme chodili do Sparu, cca 10 minut od apartmánu, bylo zde o trochu dráž než v Santa Ponca.

Pláž (Platja de Sa Coma) byla krásná, čistá, i voda příjemná a díky tomu, že je v zátoce, nefoukal tady ani moc vítr. Pro rodiny s dětmi je to ideální volba. Od pláže vede po pobřeží krásný dřevěný chodníček, po kterém jsem se hned vydala s kočárkem uspat dceru. Protože jsem dětem neprozřetelně slíbila zmrzlinu, pokud si už konečně přestanou hrát (co bych za to jindy dala) a půjdou s námi k moři, doufala jsem, že nějaký stánek objevím. Dál od pláže jsem narazila na pár restaurací, stánky se suvenýry a jeden dokonce i se zmrzlinou. Kopeček zmrzliny byl za 1,5 euro.

Zbytek odpoledne jsme strávili na pláži a na brzkou večeři jsme zašli do jednoho z irish pubs. Většinou si zde dáváme tzv. jacket potatoes, což je jedna velká uvařená brambora ve slupce, rozkrojená napůl a plněná různými druhy směsí, např. kuřecí směsí, tuňákem s kukuřicí, sýrem atd. K tomu se podává i zeleninový salát a cena se většinou pohybuje kolem 4,50 euro. S dětmi máme nejraději tuňáka s kukuřicí. Je to skvělý způsob, jak se poměrně levně a dá se říct i zdravě najíst.

Po večeři jsme vyrazili na slíbenou zmrzlinu a pak zpět do apartmánu. Ve večerních hodinách už městečko ožívá. Je úžasné pozorovat turisty migrující po místním koloritu a místní obyvatele, kteří se je snaží nalákat do svých restaurací nebo jim prodat nějaké suvenýry. Doma děti jako vždy ožily, tak jsme trávili večer ještě různými hrami, než se nám je konečně podařilo zahnat do postýlek.

6. den

Další den jsme měli v plánu vyjet na safari, ale děti nás ukecaly, že chtějí zůstat ještě na místě. Očividně se jim změna prostředí líbila. Tak jsme dopoledne odpočívali u bazénu a na oběd jsme si zašli do blízké restaurace Kenna´s Irish Bar and Restaurant. Restaurace nabízí těstoviny, sendviče, hamburgery, masa na grilu, saláty, ryby i naše oblíbené jacket potatoes. Dětem jsme napůl objednali boloňské špagety, já jsem si dala salát a manžel sendvič. Dohromady za oběd jsme platili 23 euro. Zbytek dne jsme strávili na pláži. Na druhý den jsme měli v plánu konečně navštívit safari, které se nacházelo přímo u našeho městečka Sa Coma a také jsme chtěli zajet do blízkého města Manacor, které je rodištěm španělského tenisty Rafaela Nadala.

7.den

Hned po snídani jsme se vydali do města Manacor, u kterého se nachází tenisová akademie Rafaela Nadala. Manžel, vášnivý tenista, se zde chtěl pochopitelně vyfotit. Bohužel se nedá jen tak nakouknout za bránu. Ale fotku zvenčí máme :-D.

V Manacoru jsme trošku složitě hledali parkování, i zde je většina ulic jednosměrných, ale nakonec se nám to v jedné z nich podařilo. Manacor je krásné město se spoustou kouzelných uliček. Dokonce jsme zjistili, že se zde každé pondělí konají největší trhy v celé Mallorce. Škoda, že byla zrovna neděle :-D.

My jsme si prošli jen kousek centra s krásnou katedrálou a narazili jsme na zajímavé lavičky, které byly potažené háčkovanými ornamenty. Chtěli jsme také najít nějakou kavárnu, kde by prodávali churros, což je typická španělská pochoutka. Jsou to takové sladké tyčky z kynutého těsta se skořicí, máčené v čokoládě. Vždy, když jsme byli kdekoliv ve Španělsku, jsme se na tuhle dobrotu těšili. Na Mallorce to asi moc typické není, protože jsme na to nikde nenarazili, pouze v jediné kavárně jsme churros objevili v jídelním lístku, ale než jsme stihli zajásat, dozvěděli jsme se, že je prodávají jen v sezoně.

Protože jsme byli ještě najezení ze snídaně, dali jsme si alespoň lehký oběd, troje hranolky a jeden salát. Po obědě jsme vyrazili na safari. V autě jsem ještě rychle zjišťovala důležité informace – ceny, otevírací doba, možnosti koupit si jídlo atd. Sice jsem přesně nevěděla, co čekat, ale safari přece znamená vidět zvířata bez klece, že? Po cestě na místo jsem se ještě dočetla, že safari tour je možné absolvovat buď vlastním autem, nebo safari vláčkem. Celá cesta, kterou se projíždí, je dlouhá 3km. Vstupné na safari je momentálně 19 euro za dospělého a 12 euro za dítě od 3 do 12 let.

Po příjezdu na místo jsme zjišťovali odjezdy vláčků, které jsou cca každou hodinu, ale nechtělo se nám čekat, tak jsme si trasu projeli vlastním autem. A byli jsme naprosto nadšeni. Vjeli jsme do brány a sledovali značenou cestu. Je zde pochopitelně zakázáno z auta vystupovat nebo otevírat okýnka kvůli vaší bezpečnosti. Také musíte jet velmi pomalu, protože nikdy nevíte, kdy a které zvíře vám zkříží cestu. Cesta je navíc jednosměrná, takže se nemůžete otočit a vrátit, pokud chcete něco vidět znovu. Doporučuji jet velmi pomalu a případně zastavit u kraje, aby vás další auto případně mohlo objet.

Děti už byly natěšené, dcera se zrovna vzbudila, tak jsme zpočátku jeli trochu rychleji, než jsme konečně v dálce zahlédli vznešeně kráčet antilopy a občas přes cestu přeběhnout zebry. Jedna antilopa si asi oblíbila naše auto, protože nás s přestávkami doprovázela.

Největší zážitek byly ale opičky, které nám u svého přístřešku doslova „hrály divadlo“. Skákaly po sobě, tulily se a tahaly se vzájemně za ocas. Strávili jsme jejich pozorováním aspoň 20 minut. Pak jsme pomalu pokračovali v cestě, přes kterou nám občas přeběhla „naše“ antilopa nebo se k nám odvážili přijít kamzíci. V dálce jsme zahlédli také žirafy a dokonce lvici a lva, na které jsme se těšili asi nejvíc. Doufali jsme, že i oni se odváží k našemu autu a budeme si je moct prohlédnout zblízka. Ale asi jim bylo vedro, tak jen polehávali ve stínu a líně nás pozorovali.

Po celé trase jsou také rozmístěny cedule s informacemi v angličtině o každém zvířecím druhu, který se na safari nachází. S dětmi v autě jsme ale neměli moc možnost si vše do detailu přečíst, chtěly jet pořád dál a ne jen čekat, až poctivě přelouskáme všechny tabule. Po třech kilometrech safari končí, projede se velkou bránou, za kterou se nachází velké parkoviště. Zde už můžete zaparkovat, vystoupit a jít se podívat na další zvířata do klasické minizoo. Mají tu například slony, lemury nebo tygry.

Pro děti je úžasný také zookoutek s kozami, které si můžou i pohladit. A samozřejmě je zde i dětské hřiště, kde se děti hned vyřádily. Kousek vedle hřiště je i malý bufet s rychlým občerstvením, který jsme nevyužili, protože jako u každé turistické atrakce i tady byly ceny o dost vyšší než v běžných restauracích. V rámci bufetu je i obchod se suvenýry.

Domů jsme se dostali až večer. Cesta naštěstí trvala jen 15 minut, tak děti nestihly usnout v autě. Na večeři už se nám nikam nechtělo, tak jsme dojedli, co zbylo od snídaně v ledničce, a na druhý den jsme měli v plánu si na snídani zajít do nějaké restaurace.

8. – 9. den

Poslední den a půl jsme už strávili jen koupáním v moři, stavěním hradů na pláži, procházkami po pobřeží a také nákupem pro mě nezbytných suvenýrů – magnetka a sklenička. Večer před odletem jsme se byli také naposledy projít osvětleným městečkem, kde jsem měla naposledy možnost pozorovat korzující turisty a nasát místní atmosféru. Samozřejmě jako vždy na konci každé cesty doufám, že se sem ještě někdy podívám a stejně tak vím, že si příště stejně vyberu jiné místo. Je jich na světě přece ještě tolik!

Odlet jsme měli v poledne, takže jsme se v klidu nasnídali, sbalili a vyrazili na letiště, kde nás manžel vyhodil před odletovou halou a jel vrátit auto. Musel ještě předtím natankovat, což bývá většinou podmínka při vrácení auta. Vše okolo půjčení auta v zahraničí najdete v tomto ebooku. Dozvíte se také, kde sehnat levné letenky kamkoliv po Evropě i mimo Evropu, jak a kde vybrat ubytování, když s sebou máte děti a různé vychytávky, tipy a triky pro levnější cestování.

Před nástupem do letadla jsme měli malý problém s jedním příručním zavazadlem, které sice splňovalo nařízené rozměry i váhový limit, ale z nějakého důvodu po nás letuška chtěla příplatek, že si ho musíme odbavit. Dokola jsme jí vysvětlovali, že jsme 4 a proto máme 4 příruční zavazadla a jedno zaplacené odbavené, ale pořád po nás chtěla příplatek. Nakonec se vysvětlilo, že to páté je opravdu odbavené a zaplacené a na poslední chvíli nás pustila do letadla. Přiznám se, že už jsem jednu chvíli myslela, že neodletíme. Samotný let už proběhl v pohodě, dcera ho prospala, a z Vídně jsme se pak dostali domů opět vlakem Regiojet.

Cenový rozpočet (v Eurech):

Letenky: 4x 80 + 30 za odbavené zavazadlo- 360
Vlak – 2 cesty – 47
Ubytování – dohromady za 8 nocí – 444
Auto – 109
Safari – 50
Jídlo (restaurace, nákupy v obchodech, suvenýry) – cca 40 euro/den – 320

celkové náklady pro 4člennou rodinu za 9 dní: 1330 Euro = 35 910 Kč

Celkové shrnutí a osobní tipy:

Mallorca je opravdu snadná pro cestování s dětmi, proto pokud se s nimi teprve chystáte na první cestu, doporučuji letět sem. Jídlo je o něco dražší než u nás, na druhou stranu se na něm dá nejvíce ušetřit, pokud byste si občas něco uvařili. Kdybychom zde byli déle, určitě bychom zvolili tuto cestu. My jsme jednou denně chodili do restaurace na oběd nebo večeři a vždy jsme vybírali nejlevnější jídla (mnoho restaurací nabízí i dětská menu). Zbytek jsme řešili ovocem, nějakými houskami nebo doma uvařenými těstovinami či rýží.

Ušetřit se dá i na ubytování, když si zamluvíte apartmán bez bazénu. Naše děti bazén milují a taky jsme chtěli zkusit, zda se i v říjnu zde bude dát koupat. Nakonec jsme ho u každého apartmánu využili jen jednou.

Na druhou stranu půjčení auta je zde jedno z nejlevnějších v Evropě, takže určitě je dobré si auto půjčit a i díky němu se můžete dostat mimo centrum do levnějších restaurací nebo obchodů jako je Lidl, který bývá většinou na okraji měst, kam byste se pěšky dostali jen stěží.

Pokud byste chtěli poradit ohledně letenek, ubytování, případně s něčím dalším ohledně cesty na Mallorcu, můžete psát do komentářů pod článek nebo na facebooku Do světa s dětmi.

Věrka

Jsem vášnivá cestovatelka, lektorka angličtiny a máma dvou dětí. Jsem autorka eBooku Jak si zařídit cestu s dětmi bez cestovky. Miluji cestování s dětmi, bez cestovky, bez all-inclusive hotelů a bez honby za turistickými atrakcemi. Ukážu i Vám, jak zábavné, inspirující a snadné je vzít děti do světa. Protože mít děti není důvod s cestováním přestat, naopak, je to důvod začít. Můj příběh si přečtěte zde>>